יום ראשון, 7 בדצמבר 2014

///// נקודות להשוואה בין שלושת הדתות המובילות בישראל 1.12.2014


השוואה בין היהדות הנצרות והאיסלם, הסתכלות על צורת התפילה
מידע כללי על מבני הדת+ מצורפת טבלה בתמונת JPEG על נקודות ההשוואה
1.12.2014



 הקדמה: בשלוש הדתות יש חשיבות רבה לעבודת האל בציבור, ולשם כך יצרה כל דת לעצמה מבנה המיועד להתכנסות ולקיום הפעילות הדתית - בית הכנסת ביהדות, הכנסייה בנצרות, והמסגד באִסלאם. הפעילות המרכזית הנערכת במבנים אלה היא התפילה.שמותיהם של בית הכנסת והכנסייה בעברית מעידים על תפקידם: מקורם בשורש כ.נ.ס - התכנסות, כלומר התאספות. ופירוש שמו של בית התפילה של המוסלמים - המסגד - הוא:מקום הסגידה, כלומר המקום שבו האדם מבטא כלפי האל את כְּניעוּתוֹ ואת תודתו. מקומות ההתכנסות האלה ממלאים גם תפקידים חברתיים. לדוגמה, בבתי הכנסת נוהגים להכריז על אבֵדות, ותולים בהם קופות צדקה המיועדות לצרכים שונים של בני הקהילה.
http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=14460


מידע כללי על בתי התפילה
בית כנסת- בית כנסת הוא בית התפילה היהודי. השם "כנסת" מקורו מהשורש כ.נ.ס, והוא נקרא כך על שם ההתכנסות של האנשים בו. בית הכנסת מכונה מקדש מעט מפאת קדושתו והשוואתו לבית המקדש.
היהודים נוהגים להתפלל שלוש פעמים ביום, בבוקר תפילת שחרית, אחר הצהרים תפילת מנחה ובערב תפילת ערבית. בשבתות, ראשי חודשים וחגים נוספת תפילה אחר תפילת שחרית ושמה תפילת מוסף (ביום כיפור נוספת גם תפילת נעילה לאחר תפילת מנחה).
אף שכל בית כנסת פתוח בפני כל יהודי, נחלקים בתי הכנסת לפי שני קריטריונים עיקריים: לפי עדה (על פי רוב בשל השוני בנוסח התפילה) - אשכנזים (נוסח אשכנז או נוסח ספרד), ספרדים (נוסח הספרדים), תימנים וכו' - ולפי זרם ביהדות - אורתודוקסים, קונסרבטיבים, רפורמים, קראים וכו.
מסגד- (מקום לסגידה ולפולחן) הוא בית תפילה של מאמינים מוסלמים.
המסגד הראשון היה ביתו של הנביא מוחמד במדינה, עיר מצפון למכה אליה עברו חסידיו של מוחמד בשנת 622. שחזור ביתו של מוחמד מגלה חצר גדולה שהכילה בית קטן יחסית. לפי המסורת המוסלמית, לאחר שמאמינים רבים התלוננו על החום הגדול באמצע היום, מוחמד דאג לשתילת שורה של עצי דקל בצד אחד של החצר וגג של ענפי דקל נוצר בין שורת העצים והקיר החיצוני, מה שייצר אזור תפילה מוצל. מוחמד עצמו עמד בקצה אחד של המעבר המקומר הזה כדי להטיף את משנתו.
במסגד המוסלמים מתפללים בציבור ושומעים דרשות ביום שישי – היום הקדוש למוסלמים. בשעת התפילה פונים המתפללים לכיוון העיר מֶכָּה, העיר הקדושה ביותר לאסלאם. המסגד משמש גם לצרכים קהילתיים שונים.
לרוב המסגדים כיפה וצריח הקרוי "מינָרֶט". במסגד אין בדרך-כלל רהיטים, ואין בו ציורים או פסלים בגלל האיסור של הדת המוסלמית לתאר דמויות. עם זאת, רהיט שיש ברוב המסגדים הוא המנבר, דוכן הדרשות. קירות המסגד מעוטרים על-פי רוב בקישוטים גאומטריים ובכתובות בערבית.
שלושת המסגדים הקדושים ביותר לאסלאם נמצאים – לפי סדר קדושתם – בערים מכה, אל-מדינה וירושלים.
לב המסגד הוא אולם תפילה, שלתקרתו צורת כיפה. אל האולם נכנסים דרך כמה פתחים בעלי צורת קשת. סביב האולם בנוי משטח מקורה ומחוצה לו חצר פתוחה, המוקפת בגדר. בצד אולם התפילה בנוי מגדל - המִאְדַ'נַה – שממנו המֻאַדִ'ן קורא למתפללים. המגדלים בולטים בנופן של הערים המוסלמיות והם נראים למרחוק.
http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=14459
כנסייה- הכנסייה היא מבנה המשמש בנצרות לפולחן דתי ולתפילה.
מקור המילה כנסייה: בעברית - פירוש המילה הוא "מקום כינוס" - ומכאן ברבים "כנסיות" הוא מקומות כינוס.
הכנסייה הנוצרית היא הגוף שאחראי על הדרכה הרוחנית של המאמינים  והדרך לישועה, הכנסייה היא גם הגוף שמקשר בין עולמנו החומרי לעולם הרוח של האל.
מבנה הכנסייה : בכנסיה הקתולית קיים מבנה היררכי. בתחתית הסולם נמצאים הכמרים שאחראים על ביצוע הטקסים היומיומיים כגון טבילה, חתונות לוויות וכו', בקהילות המקומיות. מספר קהילות מרכיבות בישופות שבראשה עומד בישופ. מספר בישופויות מרכיבות פרובינציה עליה אחראי ארכיבישופ שתפקידו בעיקר אדמיניסטרטיבי. במדינה המורכבת ממספר פרובינציות הארכבישופ החשוב ביותר מקבל את התואר פרימט והוא עומד בראש הכנסייה במדינה.חמשת הארכבישופים החשובים ביותר בעולם הנוצרי הם הפטריארכים (של רומא, ירושלים, קונסטנטינופול, אלכסנדריה ואנטיוכיה שהיום יושב בדמשק). 
תואר כבוד נוסף הוא הקרדינל. . הקרדינאלים שמשו  כיועציו של האפיפיור.
הכנסייה משמשת כבית תפילה בימי החול, בימי ראשון ובחגים. בנוסף לתפילות ולמַתָן הסַקְרָמֶנְט של סעודת האדון (שתואר בפרק השני), ניתנים בכנסייה עוד סַקְרָמֶנְטִים: הטבילה, הקוֹנְפִירְמַצְיָה (חתימת הקודש), הנישואין, המחילה (טקס המוּכּר גם בשם "החרטה"), ומְשִׁיחַת הכוהנים (הסמכת כְּמָרִים חדשים). 



אמשיך את הפירוט על שלושת מבני הדת בפרסום הבא בבלוג,

כעת ארצה לתת נושאים להתייחסות כפי שעלה משיחה ביני לבין אבי.
מצורף קובץ JPEG מעשה ידי עם טבלה וכל הנקודות מהשיחה.
נא לעיין!!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה