יום ראשון, 7 בדצמבר 2014

///// שיחה עם יונתן שולדמן 26.11.2014

26.11.2014
ערכתי שיחה עם יונתן שולדמן, סטודנט שנה ג' לאדריכלות מבצלאל, בן 25 מתגורר בירושלים.
בשיחה שאלתי אותו בעיקר על הנצרות ועל התגלגלות האדריכלות בנצרות

אפסיס- זהו המזבח, יותר מוגבה מכל שאר הכנסיה, בנוי בצורת קונכיה שעושה אקוסטיקה, בהתחלה היה קו מוארך והכניסות היו מהאמצע.

הולכה בכנסיה- חשוב מאוד לנצרות להוליך את כולם בצורה מסוימת בכנסיה, מסע מהכניסה עד לאפסיס
המישגב- מגיע לאלוהות
החליפו את הכניסות לחלק הצר של המבנה- ככה אתה מתקדם לכיוון האפסיס, הולכה ברגל ובעין- אתה רואה מולך את האפסיס. באפסיס נמצא הכומר והתפילה עצמה.
חלוקה של עמודים- 2 ספינות צרות וספינה מרכזית באמצע- פונה ישר לאפסיס.
עד תקופת ימי הביניים אלה היו הדברים העיקריים.
בתקופת הרומנסק התחילו להתעסק עם האור
חזרו לצורות הרומיות כאשר הספינה המרכזית גבהה קצת ואיפשר חלונות גבוהים הרבה יותר להכנסת תאורה גם מלעלה.

תקופת הגוטיקה- 
אלוהות באור- זה היה ההייטק של האדריכלות באותה תקופה.
מדבר על הגובה. ככל שהתקדמה התקופה כך המבנים היו יותר לגובה.
אלמנטים אנכיים- צורה בעין שנראת גבוהה יותר, האלמנטים שמחלקים את המבנה יוצרים תחושה גבוהה יותר.
שפיצים- אין סוף
אפקט ה"וואו"- מפחיד אבל וואו, יאיים יותר על המתפלל, כאן נכנס חזק כל הנושא של האור.
האור מנסה להתחקות אחרי חזון אחרית הימים (יונתן מודה שהוא לא זוכר, אבל חושב שמדובר בחזון יוחנן)
בחזון זה מתוארת ירושלים השמימית שיורדת מהשמים באבנים טובות- לחקות אתה אור של ירושלים שיורדת באבנים טובות וזרחניות- ויטראג'ים התחילו בעיקר כאן להכנסת האור בבוהק ובצבעוניות-  חלונות ארוכים וגבוהים והכל היה גבוה בכללי.

שימוש בציור ובפיסול כהסברת ולמידת התורה-
מסבירים לך את התורה ואת הסיפורים בדרך ויזואלית- המאמין הנוצרי לא יודע לקרוא ולכתוב ולכן הכל מגיע דרך העיניים.
הכנסיה מכוונת לכיוון השמש- כדי שהאור יכנס דרך האפסיס, כדי שבמקום החשוב ביותר יכנס האור האלוהי.
תמיד יהיה מרשים וגדול!! תמיד יהיה גדול ממך וחשוב ממך- אלמנט ההולכה- ברור לך לאן אתה צריך להגיע- כך המתפלל גם עובר תהליך בכנסיה.

ידע- כוחה של הכנסיה
רק בכנסיה יכלו לדעת מה השעה- רק לכנסיה היה שעון באותה התקופה,
בכללי כל הידע היה רק הכנסיה- לא היו ספרים, כל הכנסיה והדת מעליך- כי היא המקום היחיד של הידע והאומנות (לא הייתה אמנות פרטית באותה תקופה, עד לרנסנס בערך).

יהדות- תפילה פונה לכותל
נצרות- תפילה פונה לכיוון השמש


סיכום שיחה: 
דבר ראשון תודה ליונתן, נשתמע בהמשך.
נושאים שעלו בשיחה ויש צורך לברר עליהם יותר הם:



  1. האקוסטיקה באפסיס- על ידי צורת הקונכיה
  2. ההולכה בכנסיה- מסע ההולכה, איך מתבצעת ההולכה, מה המסע/התהליך הנפשי/הדתי  שהמתפלל נדרש לעבור בה, 
  3. המישגב (מושג נוצרי ככל הנראה) - ההגעה לאלוהות 
  4. תקופת הגוטיקה התייחסות לגובה המבנה, ולתחילת הכנסת האור האלוהי לבית התפילה
  5. אפקט ה"וואו" בכנסיה
  6. שפיצים במבנה 
  7. חזון אחרית הימים- חזון יוחנן, ירושלים השמימית יורדת
  8. ויטראג'ים
  9. למידת הנצרות דרך ציור ופיסול כי העם לא יודע קרוא וכתוב.
  10. חשיבות הכנסיה באותה תקופה- לנצרות יש את הידע ואת כל הכוח.
  11. הכנסייה תמיד גדולה וחשובה ממך
  12. יהדות- פונה לכותל, נצרות-פונה לאור.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה